Allemachtig wat prachtig - Reisverslag uit Gagering, Oostenrijk van Sjefke van Epscheuten - WaarBenJij.nu Allemachtig wat prachtig - Reisverslag uit Gagering, Oostenrijk van Sjefke van Epscheuten - WaarBenJij.nu

Allemachtig wat prachtig

Door: Sjefke

Blijf op de hoogte en volg Sjefke

10 Juli 2012 | Oostenrijk, Gagering

Gisteren zijn we voor het eerst samen met Karin (van de camping) en nog twee andere een begeleide wandeling gaan maken. Eerst een uurtje met auto via het Gerlosdal om het stuwmeer heen naar gasthof Finkau. Vandaar uit vertrokken voor een pittige wandeling van ongeveer 3,5 uur naar de Zittauer hutte. Hoogteverschil was bijna 1000 meter. Eerste stuk was al meteen heel steil maar wel prachtig helemaal langs een schlucht omhoog. Daarna een stuk door de Trissalm waar we al zicht kregen op het einddoel; een deels met sneeuw bedekte steile helling. Door de bewolking boven ons konden we de hut niet zien liggen maar hadden we gelukkig wel hele mooie uitzichten op het stuwmeer en de verschillende watervallen. Na een peptalk (lees omkoping) met de kinderen gingen ook zij vol voor de top ook al wisten ze dat ze nog zeker 2,5 uur omhoog moesten. Na een behoorlijk lang stuk vals plat keken we op tegen een berg waarvan we allemaal dachten ; hoe moeten we hier omhoog. Dan is fijn dat de Oostenrijkers zo begaan zijn met hun bergen en paden en konden we dus over een perfect gemaakt pad van opeen gestapelde stenen en houten trappen deels langs touwen naar boven. Regelmatig stopte we om te genieten van het uitzicht en om op adem te komen.
Onderweg heeft Bart zijn Duits een beetje op kunnen halen door met Karin in gesprek te gaan, zelfs moppen werden vertaald.

Eenmaal boven keken we uit op een prachtig bergmeer, kraakhelder met hele mooie weerspiegelingen van de berg. Natuurlijk moest daar even de innerlijke mens versterkt worden met o.a. Apfelstrudel, nudelsuppe, gulashsuppe und backerbsesuppe mit wurstel. Na een aai over de bol van Hutte-hund Aron gingen we weer terug naar beneden. Dit ging natuurlijk veel sneller (2,5 uur) maar voor onze Rens iets te snel want hij maakte al in het begin van de afdaling een buiteling waarbij hij zijn elleboog af schaafde. Al met al weer een onvergetelijke ervaring waar we gelukkig veel foto's van hebben om thuis nog eens terug te kijken. Zoals ik liet doorschemeren kostte het wel wat om de kinderen aan het lopen te krijgen met als gevolg dat zij vandaag het programma mogen bepalen dus inpakken en op naar het Freizeit Erlebnisbad in Fugen. Viel spass versichert.

Liebe Grusse

Sjieke

• 11 Juli 2012 - 07:27

Opa Ijsje Oma Tumtum:

nou nou nou , wij kunnen ons voorstellen hoe mooi jullie dit hebben gevonden.
    Dit past helemaal bij jullie manier van vakantie . " het ontdekken van plekjes waar jullie nog nooit zijn geweest."
    En onder een deskundige "gratis gids" m.u.v. omkoop gedrag , hebben jullie dat goed voor elkaar.
    Kunnen wij misschien jullie weer gebruiken als gids , al is deze wandelweg denken wij voor ons wel een beetje teveel van het goede.
    En erg knap dat onze kleinkinderen dit klusje ook even geklaard hebben. echte bikkels , maar ja hoe kan het anders als ze opa of oma genen hebben.

veil spasse nog

• 14 Juli 2012 - 12:39

Gerda:

Het ziet er inderdaad allemachtig prachtig uit. Heel heel mooi.
    De denker inspireert me ook.
    Vraag: wat gaat er in dat hoofdje om?
    Blij genieten maat dat lukt zo te zien wel.

Viele Grusse.
    Gerda